Bioshock Infinite – обяснение на историята

Posted: 05.04.2013 in Разни
Етикети:

BioshockInfiniteBioshock Infinite получи страшно много положителни отзиви и е основен претендент за игра на годината. Играта е съвършена в множество отношения – светът на Columbia е страхотен и ни подтиква да го изследваме, битките са разнообразни и интересни, механиката е перфектна, Елизабет е страхотен NPC и пр. Най-интересната част обаче е самата история, която ни занимава с редица важни неща, като силата на вярата, расизма, ксенофобията, квантовата механика, паралелните реалности, пътуването във времето и пространството и най-вече значението на изборите, които правим. Краят е странен и неочакван и се нуждае от някои разяснения, които ще се опитам да направя. Не четете това по-надолу, ако не сте превъртели играта.

Някои по-маловажни обяснения:

-символът „АD“ на ръката на Букър представлява инициалите на неговата дъщеря Ана ДеУит и вероятно е белег, който сам си е причинил в резултат на почувстваната вина.

-Букър е ветеран от битката Wounded knee (последната от войната между колонизаторите на Америка и индианците, завършила със зверско клане), а жена му умира при раждането на Ана. Очевидно по-късно става алкохолик и има проблеми с хазарта, забърква се с грешните хора, на които има да плаща дълг.

-мъртвецът във фара от началото на играта очевидно е пазач, който е накаран от Комсток да убие Букър. Явно е ликвидиран от двамата Лутис, тъй като е пречка.

-Комсток използва технологията на Лутис, за да създаде летящия град и да надниква в бъдещето, обявявайки се и за пророк. Така той успява да предвиди идването на Букър и да съчини историята за false shepard. Досегът с технологията обаче води до проблеми със здравето, преждевременно остаряване и стерилност. Комсток се нуждае от наследник, който да управлява Кълъмбия след смъртта му.

-други хора също използват машините на Лутис, за да забогатеят, „изпиратствайки“ технологии от други реалности. Албърт Финк е пример за това, създавайки оръжия, vigors и голямата механична птица Songbird.

-малко преди края виждаме кадри от Rapture, което е намигване към феновете. Все пак Комсток не е Андрю Райън, макар образите им да са еквивалентни.

Приближаваме се към същината:

-Елизабет придобива своите способности и може да пътува през т.нар tears (процепи), тъй като част от нея (малкият й пръст) остава в различна вселена и тя де факто съществува в две алтернативни реалности. Способностите й са неограничени до построяването на сложна машинария, наречена Siphon, с която Комсток успява да я възпре и която унищожаваме в края на играта.

-братът и сестра Лутис фактически са един и същ човек, но от различни реалности. Двамата откриват „полето на Лутис“, което позволява на град Кълъмбия да се рее в облаците (технологията е на Розалин) и да бъдат създадени процепи, през които може да се надникне в друга реалност. Макар и в алтернативни вселени двамата Лутис успяват да комуникират помежду си чрез технологията и в крайна сметка се събират след преминаване през процеп. Братът обаче започва да чувства вина за това, че се намесват в механизмите на вселената и с помощта на сестра си се заема да поправи стореното. Планът им е разкрит от Комсток, който нарежда те да бъдат премахнати – машините им са саботирани и Лутис попадат в капан, носейки се из времето и пространството.

-Комсток убива жена си, за да не разкрие истината за Елизабет (нейните подозрения са, че детето е от Розалин Лутис) и обвинява прислужницата си Дейзи Фицрой за смъртта й, което пък ще превърне Фицрой в лидер на фракцията Vox populi и ще доведе до нещо като расова или по-скоро класова война.

-в сцената с подхвърлянето на монетата става ясно, че тази версия на Букър, с която играем е 123-та, която е прехвърлена в Кълъмбия от двамата Лутис. Интересното е, че монетата винаги пада на „ези“, което означава, че в тази реалност това е константа и не съществува вероятност да се падне „тура“. Това е важно с оглед на това, че ни подсказва, че някои събития в цялата история са винаги константни, докато други могат да бъдат променливи и в тези случаи ще се създаде алтернативно измерение в зависимост от избора ни.

-може да се каже, че цялата игра е осъществяването на плана на Лутис за поправяне на стореното, отмъщение за предателството на Комсток и „изтриване“ на времевите линии, които водят до фатален край. В него остарялата Елизабет наследява Комсток и повежда Кълъмбия към война (имаме сцени с бомбардировки над Ню Йорк), тъй като мозъкът й е промит, защото Букър не е успял да я спаси. Явно във всяка една от алтернативните реалности Songbird е успявал да спре Букър (константа). За да промени това, остарялата Елизабет му дава кода, с който може да се управлява голямата птица. Оттук насетне вече може да бъде създадена вселена, в която Букър е способен да я спаси.

-кървенето на носа е символ на опита Букър да си спомни неща, които са се случили в различно измерение (в случая става дума за измерението, откъдето Букър е взет в началото и в което продава дъщеря си – в това измерение Кълъмбия не съществува). Попадайки в различно измерение (това, в което сме в самото начало на играта и в което фарът води към Кълъмбия), Букър подсъзнателно „пренаписва“ част от спомените си и в частност целта на мисията си.

-във финалните сцени всеки фар представлява „врата“ към алтернативна реалност, която е създадена вследствие на изборите, които прави Букър. Трите главни константи са Елизабет, Букър и фарът, а променливите са многобройни.

Краят:

-мястото, откъдето всичко започва е сцената, в която Букър решава дали да бъде кръстен и пречистен от греховете си (след участието в Wounded knee) или не. Ако Букър избере кръщението, той ще открие силата на вярата и ще се превърне в Комсток – създател и пророк на Кълъмбия. Ако ли пък той реши, че подобен ритуал не е достатъчен, за да измие греховете му и се откаже, той ще се ожени и ще му роди дъщеричка, която в крайна сметка ще продаде на Лутис, за да плати дълговете си (Лутис пък ще я занесат на Комсток, за да може той да я отгледа и да я превърне в негов наследник). За да се прекъсне тази верига, решението е едно – да унищожат вселените, в които се превръща в Комсток. Това означава, че всяка една версия на Букър, приемащ кръщението, трябва да умре. С тях изчезват и всички версии на Елизабет, тъй като веригата е прекъсната и тя ще бъде отгледана като Ана. Това означава и че Кълъмбия никога няма да бъде създадена.

-след кредитите има кратка сцена в стаята на Букър, при който той чува плача на Ана и отваря вратата, след което се появява черен екран. Това вероятно идва да ни покаже, че всички версии на Букър са умрели, а само тези, при които той приема кръщението. Букър е върнат в момента преди появата на Лутис, които вече няма как да участват в живота му.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s